Rabu, Januari 20, 2010

SEMUANYA TIDAK BETUL, APA YANG BETUL???

MODEL EKONOMU BARU TIDAK AKAN BERJAYA

Penasihat DAP,Lim Kit Siang kata model ekonomi baru yang diperkatakan oleh YAB Timbalan Perdana Menteri, tidak akan berjaya jika kerajaan masih mengurus negara seperti sekarang. Katanya lagi,Konsep 1Malaysia (1M), Indeks Pencapaian Utama (KPI) dan Bidang Keberhasilan Negara (NKRA) tidak menampakkan sebarang kesan yang positif mentelah dibayangi oleh laporan negatif sdeperti kedudukan negara dalam Laporan Saingan Global (GCR) Forum Ekonomi Dunia yang jatuh ke tempat 24 daripada tangga ke-21.

Beliau buat cakap pandai lagi bila katanya Malaysia sudah kehilangan satu dekad dalam ekonomi kerana kegagalan menyedari peluang ekonomi sebenar, sumber alam dan manusia yang besar potensinya.

Bagi saya, dan mungkin bagi anda juga, kedudukan ekonomi negara kita di mata dunia adalah terjejas teruk apabila 4 buah negeri yang menyumbang kepada negara telah jatuh ke tangan pembangkang. Secara logiknya, keseimbangan pembangunan negara menjadi sukar dilaksanakan. Di negeri-negeri yang berkenaan, segala perancangan pembangunan terhenti, terutamanya projek kerajaan persekutuan. Biasalah tu....

Kalau hendak mempersoalkan tentang rasuah; memulihkan keyakinan rakyat dalam kehakiman; mengawal jenayah dan mewujudkan polisi yang lebih toleransi adalah bukan penyebab membantutkan pembangunan ekonomi. Kerajaan sudah melakukan paling terbaik sebaik sahaja mendapat mandat untuk memerintah. Soalnya sekarang, terlalu banyak pihak yang sengaja menimbulkan prejudis di kalangan rakyat terutamanya orang-orang kampung yang cepat mempercayai sesuatu dakyah atau tohmahan yang tidak berasaskan. Dahulu, kita hidup aman damai, harmoni dan tenteram tanpa sebarang reformasi jalanan. Pada hari ini, ramai anak remaja telah diperalatkan untuk menjadi "pemberontak" dan mereka sebenarnya suka diperbuat begitu lantaran jiwa, hati dan perasaan mereka kosong dengan pengetahuan sejarah tanah air.

Semua yang kerajaan laksanakan, semuanya dikatakan GAGAL..,

Semua yang kerajaan rancang, semuanya TIDAK BETUL....

Semua keputusan mahkamah yang memihak kepada kerajaan, mahkamah TIDAK ADIL...
Siapa yang memulakan ini??? SIAPA....

Kisah BAJET 2010, dikatakan kerajaan bazirkan RM 1 Bilion kerana memajukan Sukan F1. Sukan F1 menjadikan Malaysia dikenali di persada antarabangsa. Kita menggalakan pelancong-pelancong luar datang dan berlaku pertukaran mata wang asing. Secara tidak langsung, ini menggalakan pelaburan syarikat-syarikat gergasi antarabangsa memasuki ruang ekonomi Malaysia. Mereka melihat penganjuran Sukan F1 sebagai tanda kecemerlangan dan kestabilan politik negara. Negara yang stabil politiknya akan mendapat perhatian pelabur-pelabur asing. Yang menyedihkan ada di kalangan rakyat negara ini, menggembar-gemburkan suasana politik negara huru-hara dan kacau-bilau. Kenapa ini terjadi???

Tentang kenaikan harga gula pula janganlah hanya melihat pada kenaikan 0.20 sen bagi se kilogram. Jika kita melihat dari sudut kesihatan, langkah ini amat baik di mana sekurang-kurangnya rakyat tidak akan memakan gula yang banyak, kerana harganya mahal. Jangan hanya cakap pandai sahaja. SEMUA TIDAK BETUL, APA YANG BETUL?
Berehat sekejap, baca cikdee.forumotion.net

Suatu tuduhan yang agak melulu berdasarkan pernyataan yang dikeluarkan:

...PAS mahu kerajaan meningkatkan integriti dan memperbaiki bajet negara agar tidak membebankan rakyat. Ksrajaan harus bijak menggunakan wang cukai rakyat dan tidak meminta rakyat berjimat sedangkan kerajaan membazir..

Saya suka tulisan A.Aziz Deraman dalam ruangan "geger sokmo"..

"Sesat di hujung jalan, balik ke pangkal jalan."

Ramaikah orang-orang di Malaysia yang sesat? Macam mana boleh sesat? Sesat pun ada macam-macam sesat. Antara tulisan Aziz,
Malaysia telah mencapai "keajaiban" kemajuan yang luar biasa berbanding dengan negara-negara lain yang merdeka pada tahun atau dekad yang sama. Malahan Malaysia sudah mendahului beberapa buah negara yang lebih awal merdeka sesudah Perang Dunia Kedua.

Saya suka memetik beberapa paragraf lagi..

Bibit-bibit kekeliruan, krisis keyakinan dan konflik timbul menjelang tahun 2000 sampai sekarang. Dasar yang diperkenalkan melalui Dasar Pembangunan Nasional (DPN) dalam kontaks RRJP2 sebagai penerusan semangat DEB, tetapi pendirian politik berubah kerana ada pihak yang mahu menunjukkan kewiraan semata-mata demi perubahan.


"KITA LAKSANA MEMOTONG AKAR DAN MEMBUANG UMBI TERAS, WALHAL POHON YANG SUDAH SUBUR ITU, KALAU DICANTAS DAHAN DAN DIBUANG RANTING SEBAGAI PENYESUAIAN STRATEGI, POHON ITU TETAP MERENDANG."

Like having marketing department at your fingertips

Tiada ulasan:

ABLEWISE

AdBrite

Your Ad Here
MoreNiche Affiliate Program