Khamis, Februari 18, 2010

BANYAK MINTA, SIKIT BERI!

Pernyataan YB MNJ (Bekas Menteri Besar Perak):

"...BN harus memberi ruang untuk Pakatan Rakyat (PR) bergerak jika inginkan kerjasama untuk memastikan rakyat Perak mendapat faedah dari pembangunan negeri."

"Sebelum ini saya menyatakan persetujuan untuk bekerjasama dengan keraja negeri BN dengan tiga prasyarat: iaitu setiap wakil rakyat PR perlu diberi elaun tahunan berjumlah RM150,000 hingga RM200,000>"

"BN juga perlu membenarkan ahli politik PR menggunakan semua tempat awam seperti Dewan Orang Ramai dan padang awam serta membenarkan wakil rakyat PR menganggotai semua majlis dan pejabat tanah di peringkat daerah untuk memastikan tanah kerajaan negeri diberikan kepada orang-orang miskin yang memerlukan dan bukan kepada kroni BN".

Sebagai rumusannya, ada 3 benda yang diminta:
1. Mahukan ruang untuk bergerak.
(selama ini YB PR tiada ruang hendak bergerak.. sempitlah konon! Dah asyik guna ruang mahkamah saja, mana nak ada ruang!)

2. Hendak duit sampai RM150,000-RM200,000.
(Banyak tu..Baiklah join buat bisnes pemasaran internet. Silap-silap boleh jadi JUTAWAN, tak payah jadi YB ADUN..)

3. Menggunakan tempat awam untuk menjalankan aktiviti.
(aktiviti apa sangat yang hendak dilakukan. Ceramah la... nak hentam BN. Semua TIDAK BETUL!, semua TIDAK ADIL!, semua TIDAK TELUS!. Dia orang saja yang BETUL, ADIL, TELUS dan apa-apa lah..

Suatu perkara yang ingin dipersoalkan. Semasa Pakatan Rakyat memerintah Perak dahulu, adakah semua yang tersenarai di atas diberikan kepada ADUN BN? Ada ke??? Jangan harap..

Sekarang ini, apabila sudah gagal memerintah dan menjadi MB Perak yang sah, macam-macam pula yang diminta. BANYAK MINTA, SIKIT BERI..

Selepas itu, ada satu lagi cerita. Yang hairannya, SINAR HARIAN ini banyak sangat bagi ruang kepada YB MNJ. Ini menjadi KEANIHAN juga!!!

Suatu tulisan yang perlu dihindarkan atau dipadam, kerana boleh mencetuskan keresahan di kalangan rakyat Perak..

"..... memetik kata-kata saudara Edmund Bon (yang bertindak sebagai peguam untuk YB MNJ) keputusan Mahkamah Persekutuan tersebut menjurus kepada satu titik tolak, "the return of monarachy". Bermula dari saat keputusan ini ditulis, rakyat akan berpendapat bahawa institusi raja-raja berhak untuk campur tangan sekiranya berlaku pertelingkahan dalam DUN.."

".... suatu pungutan suara yang telah dijalankan oleh Merdeka Centre baru-baru ini. Pungutan suara tersebut telah menunjukkan bahawa 74 peratus dari 507 orang pengundi di Perak berpendapat bahawa hanya pilihan suara yang dapat menyelesaikan "political impasse" di Perak. Sentimen ini diperolehi bukan hanya daripada pengundi Melayu, malah juga pengundi Cina dan India. Nah! fakta sudah terbentang di depan mata, sebagai "netizein" yang berinformatif, kita boleh membuat pendirian sendiri..b"

Wajarkah tulisan sebegini disiarkan untuk tatapan umum? Wajarkah jumlah responden seramai 507 orang dijadikan sebagai kayu pengukur bagi melaksanakan pilihanraya lain untuk memilih wakil dalam DUN Perak. Apakah kita tahu, latar belakang politik semua responden itu??

Ini lagi berita yang melucukan tetapi meresahkan..



Apa tidaknya, katakan ANDA telah ditangkap melakukan satu jenayah dan dibicarakan. Apakah ANDA boleh pilih hakim yang hendak mengadili ANDA??? Tidak masuk akal langsung. Baca berita ini (dari Malaysiakini.com):

Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah membuat keputusan itu sementara menunggu rayuan Anwar untuk mencabar keputusan beliau tidak mengundurkan diri daripada mendengar perbicaraan kes liwat ketua umum PKR itu.
Sebelum itu, Mohamad Zabidin berkata, beliau tidak akan mengundurkan diri kerana tiada bukti yang menunjukkan beliau menipu seperti yang didakwa oleh pihak peguam bela.

"Tiada sebab bagi saya melucutkan diri kerana dengan berbuat demikian akan dilihat sebagai melarikan diri daripada tanggung jawab dan amanah saya sebagai hakim," katanya.

Anwar membuat permohonan itu setelah mendakwa hakim berkenaan berat sebelah dan menipu kerana gagal bertindak ke atas akhbar Utusan Malaysia berhubung laporan perbicaraannya.

Lagi satu, BOLEH ke guna pakar dari luar Negara??? Tengok berita ini…

“Perbicaraan hari ini juga menyaksikan kehadiran tiga pakar DNA dan forensik dari pihak pembelaan yang dipanggil untuk memberi keterangan. Mereka tiba sewal 8.40 pagi. Mereka ialah Dr Brian McDonald, seorang pakar DNA expert dari Sydney, Australia, dan pakar forensik India, Dr C Damodaran, dari Chennai serta Dr David Wells dari Melbourne, Australia….”

Negara kita tiada pakar ke?? Kalau ada, mengapa tidak guna? Takut berat sebelah, atau tidak adil? Apakah budaya mengagung-agungkan kuasa Barat ini masih menebal dalam diri kita sebagai warganegara yang bertanggungjawab.. Kenapa kita perlu takut dengan bayang-bayang sendiri. Sampai bila rakyat akan di TIPU, KELIRU dan di PERBODOH-BODOHKAN???

Baca Dairi Anwar
Baca lagi Best punya
Baca lagi Pochong menulis

Tiada ulasan:

ABLEWISE

AdBrite

Your Ad Here
MoreNiche Affiliate Program